Nakajima Ki9-84 Hayate
Menu
Strona Główna

Nakajima Ki9-84 Hayate

Hayate (Wichura) to jednomiejscowy samolot myśliwski lotnictwa japońskiego, jednosilnikowy dolnopłat uzbrojony w 2 karabiny kal. 12,7mm, 2 lub 4 działka Ho-5 kal. 20mm, 2 działka Ho-5 kal. 30mm i 2 bomby po 250km. Najważniejszy samolot japoński ostatniego roku wojny na Pacyfiku i jeden z najlepszych myśliwców na świecie. Pod względem osiągów odpowiadał najlepszym myśliwcom alianckim, a czasami nawet je przewyższał. Hayate był doskonale uzbrojony i opancerzony, oraz bardzo zwrotny. Ze względu na zbyt małą liczbę wyprodukowanych maszyn nie zdążył przeważyć szali zwycięstwa na korzyść Japonii, chociaż odegrał znaczącą rolę w bitwie na Morzu Filipińskim, nad Okinawą i Wyspami Japońskimi.

Początki Ki-84 sięgają samych początków wojny na Pacyfiku, gdy niedługo po ataku na Pearl Harbor dowództwo sił powietrznych nakazało firmie Nakajima Hikoki K.K. zaprojektowanie nowego myśliwca, który miałby w niedalekiej przyszłości zastąpić właśnie wprowadzonego do służby Ki-43 Hayabusa. Nowy samolot miał być wielozadaniowym, długodystansowym myśliwcem przewyższającym parametrami wszystkie projektowane w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii konstrukcje. Dodatkowo wymagano wyposażenia maszyny w opancerzenie kabiny pilota i samouszczelniające się zbiorniki paliwa. Prace nad tym samolotem rozpocząto w 1942 roku, zaś pierwszy prototyp był gotowy w marcu 1943. Został on oblatany w kwietniu, zaś drugi - w czerwcu 1943r. Dzięki uwagom pilotów zbudowano kolejny protoyp o poprawionych osiągach. W sierpniu 1944 roku zamówiono pierwszą przedprodukcyjną partię maszyn różniących się od prototypów w bardzo małym stopniu. Druga partia przedprodukcyjna samolotów została wyprodukowana od marca do czerwca 1944 roku równolegle z pierwszą partią produkcyjną. Powstało łącznie 7 różnych wersji samolotu, w tym Ki-106 o drewnianej konstrukcji czy Ki-113 ze stali, które miały zastąpić deficytowe aluminium. Do końca wojny nie uruchomiono produkcji seryjnej wyraźnie wadliwego w założeniach Ki-106, zaś Ki-113 był za ciężki aby wzbić się w powietrze.

Pierwsze użycie bojowe Ki-84-Ia Hayate miało miejsce w Chinach w sierpniu 1944 roku przeciwko lotnictwu Stanów Zjednoczonych. Nowe myśliwce, pozbawione mankamentów poprzednich konstrukcji japońskich szybko zyskały uznanie pilotów górując parametrami nad najlepszymi samolotami amerykańskimi. Silne uzbrojenie i opancerzenie kabiny pilota, znakomita zwrotność, duża prędkość wznoszenia i zdolność do wykonywania misji bombowych włącznie z bombardowaniem z lotu nurkowego stanowiły o wyższości japońskiej maszyny.

RozpiętośćDługośćPow. nośnaPrędkość maks.PułapZasięg
11,23m 9,93m 21m2 630km/h 10 500m 2 155km

Free JavaScripts provided
by The JavaScript Source

Polska
PZL P.11
PZL P.7
PZL 37 "Łoś"
PZL 23B "Karaś"
III Rzesza
Messerchmitt Bf 109
Messerchmitt Bf 110
Messerchmitt Me 262
Messerchmitt Me 163
Focke-Wulf Fw 190
Focke-Wulf Fw 200
Junkers Ju 87
Wielka Brytania
Vickers Wellington
Fairey Swordfish
Avro Lancaster
De Havilland Mosquito
Gloster Meteor
Hawker Hurricane
Supermarine Spitfire
USA
Vought F4U
Consolidated PBY
Douglas Dauntless
Douglas Devastator
Grumman F6F
Curtiss P-40
Northrop P-61
Boeing B-17
Boeing B-29
Consolidated B-24
North American B-25
Republic P-47
Lockheed P-38
ZSRR
Ił-2
Jak-1
Jak-3
Japonia
Mitsubishi A6M
Kyushu J7W
Nakajima Ki-84