Messerschmitt Me 262
Menu
Strona Główna

Messerschmitt Me 262

Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Jaskółka) to pierwszy użyty bojowo samolot myśliwski o napędzie odrzutowym. Uzbrojone były w 4 działka kalibry 30mm, 24 pociski rakietowe R4M kalibru 55mm oraz 2 bomby po 250kg pod dziobem lub działko 50mm. Ze względu na późne wprowadzenie tego samolotu do uzbrojenia, jego wpływ na działania wojenne był nieznaczny. Messerschmitty Me 262 uzyskały jedynie 900 zestrzeleń przy stratach własnych 100 maszyn.

Początków projektu tego samolotu można szukać w roku 1938, gdy Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy złożyło zamówienie na samolot napędzany turbinami gazowymi BMW. Wstępny projekt P.1065 został przedstawiony w 1939r., ulegał jednak modyfikacji podczas prac konstrukcyjnych ze względu na rosnącą masę projektowanego równolegle silnika. Pierwszy prototyp samolotu został ukończony zanim silniki odrzutowe były gotowe, dlatego też pierwszy lot Me 262 V1 odbył się 18 kwietnia 1941 roku z konwencjonalnym silnikiem zamontowanym na dziobie maszyny. Docelowe silniki odrzutowe były gotowe do zamontowania w płatowcu dopiero w listopadzie, a pierwszy lot prototypu V2 z dwoma jednostkami napędowymi i dodatkowo silnikiem tłokowym odbył się 25 marca 1942 roku. Trzeci prototyp, V3 który był już całkowicie odrzutowym samolotem, wzbił się w powietrze 18 lipca 1942 roku. Badania w locie kontynuowano przez cały następny rok, jednak produkcja seryjna nie została rozpoczęta ponieważ Hitler zażądał przebudowy maszyny na bombowiec. Zmiana konstrukcji kadłuba zakończyła się w 1942 roku, ale produkcji znów nie rozpoczęto, tym razem ze względu na braki materiałowe. Po zmianie projektu do możliwości materiałowych Rzeszy, dopiero w 1944 roku rozpoczęto produkcję samolotu. Powstały 3 wersje Me 262 wraz z wariacjami.

Początkowo samoloty Me 262 znajdowały się, zgodnie z życzeniem Hitlera, tylko na wyposażeniu jednostek bombowych, chociaż maszyna ta była od początku projektowana jako myśliwiec, gdyż zadania bombowe pozostawiono już istniejącemu Arado Ar 234. Założeniem konstruktorów było użycie Me 262 jako myśliwca przechwytującego bombowce silnie chronione przez myśliwce eskorty uniemożliwiające zbliżenie się do nich konwencjonalnych myśliwców niemieckich. 18 marca 1945 roku 37 samolotów Me 262 przechwyciło wyprawę bombową składającą się 1221 bombowców i 632 myśliwców eskorty, zestrzeliwując 12 samolotów bombowych i jeden myśliwiec wroga, przy stratach własnych wynoszących 3 samoloty. Mimo doskonałego stosunku zestrzeleń do strat własnych, sama ilość zniszczonych samolotów wroga stanowiła niespełna 1 procent całej wyprawy co uwidacznia z jednej strony przewagę techniczną Me 262, a z drugiej znikomą ich ilość niezdolną do przechylenia szali zwycięstwa na stronę Niemiec. Dotkliwy dla Luftwaffe był też brak paliw, którego ówczesne samoloty odrzutowe zużywały w pokaźnych ilościach.

RozpiętośćDługośćPow. nośnaPrędkość maks.PułapZasięg
12,5m 10,58m 21,7m2 872km/h 11 450m 1 050km

Free JavaScripts provided
by The JavaScript Source

Polska
PZL P.11
PZL P.7
PZL 37 "Łoś"
PZL 23B "Karaś"
III Rzesza
Messerchmitt Bf 109
Messerchmitt Bf 110
Messerchmitt Me 262
Messerchmitt Me 163
Focke-Wulf Fw 190
Focke-Wulf Fw 200
Junkers Ju 87
Wielka Brytania
Vickers Wellington
Fairey Swordfish
Avro Lancaster
De Havilland Mosquito
Gloster Meteor
Hawker Hurricane
Supermarine Spitfire
USA
Vought F4U
Consolidated PBY
Douglas Dauntless
Douglas Devastator
Grumman F6F
Curtiss P-40
Northrop P-61
Boeing B-17
Boeing B-29
Consolidated B-24
North American B-25
Republic P-47
Lockheed P-38
ZSRR
Ił-2
Jak-1
Jak-3
Japonia
Mitsubishi A6M
Kyushu J7W
Nakajima Ki-84