Menu Strona Główna |
Junkers Ju 87Junkers Ju 87 Stuka - niemiecki dwumiejscowy bombowiec nurkujący, jednosilnikowy dolnopłat o dwóch karabinach maszynowych MG17 i jednym MG15 dla tylnego strzelca o kalibrach 7,9mm oraz 700kg bomb. Cechą charakterystyczną Ju 87 były "złamane" skrzydła i montowane w początkowym okresie wojny syreny akustyczne (tzw. "trąby jerychońskie"), uruchamiane podczas wprowadzania samolotu w lot nurkowy. Dźwięk syren wywoływał panikę na ziemi oraz działał destrukcyjnie na morale żołnierzy. Do bomb podczepianych do samolotu, montowano kartonowe rurki, które wywoływały narastający w trakcie spadania świst. Pomimo początkowej konkurencji ze strony Henschela Hs 123, Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy wybrało projekt Hermanna Pohlmanna z Junkersa i współprojektanta K 47 - Karla Plautha. Pierwszy oblot K 47 wykonano w 1932 roku. Projekt Ju 87 ruszył w 1933 roku. Pierwszy prototyp Ju 87 został zmontowany w szwedzkiej fabryce, potajemnie przewieziony do Niemiec pod koniec 1934 roku i udoskonalany do października 1935. Pierwszy prawie kompletny kompletny Ju 87 został oblatany 17 września 1935 roku. Zgodnie z Centrum Certyfikacji Samolotów, Ju 87 uzyskał wystarczające osiągi dla bombowca nurkującego dla Luftwaffe. Był w stanie nurkować z prędkością dochodzącą do 600 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosiła 340 km/h przy ziemi. Spośród jego 5 wersji, najbardziej znana to B, oparta na pierwszym prototypie i wprowadzona do produkcji masowej, wytwarzana do bitwy o Anglię. Łącznie powstało 6500 Stuk. Junkersy Ju 87 uczestniczyły m.in. w rozpoczęciu kampanii wrześniowej. Na 11 minut przed atakiem pancernika Schleswig-Holstein nurkowce szturmowały zaminowany przez Polaków most w Tczewie. Ponadto, samoloty złużyły również podczas ataku na Norwegię do bombardowań strategicznych odowadniając, że jest jedną z najbardziej efektywnych broni III Rzeszy. Dzieki doświadczeniu z Norwegii i Polski, Stuki okazały się bardzo przydatne podczas walki z Holandią i Francją. Podczas bitwy o Anglię w lipcu i sierpniu odnosiły znaczne sukcesy, lecz okazały się również bardzo podatne na myśliwce wroga. Pod dowództwem zarówno Luftwaffe, jak i Regia Aeronautica (do 1942r.), Ju 87 służyły również w Afryce i w rejonie Morza Śródziemnego. Samoloty te odcisnęły swoje piętno rownież na froncie wschodnim - używane były od operacji Barbarossa, przez Stalingrad, Kursk, aż po Bagration.
|
Free JavaScripts provided | ||||||||||||
Polska PZL P.11 PZL P.7 PZL 37 "Łoś" PZL 23B "Karaś" | ||||||||||||||
III Rzesza Messerchmitt Bf 109 Messerchmitt Bf 110 Messerchmitt Me 262 Messerchmitt Me 163 Focke-Wulf Fw 190 Focke-Wulf Fw 200 Junkers Ju 87 | ||||||||||||||
Wielka Brytania Vickers Wellington Fairey Swordfish Avro Lancaster De Havilland Mosquito Gloster Meteor Hawker Hurricane Supermarine Spitfire | ||||||||||||||
USA Vought F4U Consolidated PBY Douglas Dauntless Douglas Devastator Grumman F6F Curtiss P-40 Northrop P-61 Boeing B-17 Boeing B-29 Consolidated B-24 North American B-25 Republic P-47 Lockheed P-38 | ||||||||||||||
ZSRR Ił-2 Jak-1 Jak-3 | ||||||||||||||
Japonia Mitsubishi A6M Kyushu J7W Nakajima Ki-84 |